lördag 3 juni 2017

Grävande på tomten

Grävande på tomten

I ivern att röra lite på sig under långhelgen så påbörjade jag grävande av kanal för fibern på min egen tomt. I mitt fall cirka 40m totalt, genom grus, rötter och annat otyg. En inte helt angenäm upplevelse... men men.

Här följer några bilder för information (om ni ska gräva själva, för hand).

Slangen är 16 mm i ytterdiameter och relativt följsam. Kom ihåg att tejpa den så det inte kommer in så mycket smuts. De ska ju blåsa igenom en fiber senare och det som kommer in måste komma ut och huset får eventuellt ta smällen då.


Markeringsbandet är 10 cm brett. I mitten ligger det en kanal med en metalltråd som då kan upptäckas med sökare efteråt. (Varningstexten på bandet säger: "Optofiber - titta inte in i änden!")

Slangen ska ligga längst ner och sedan täckas med ett par centimeter jord. Ovanpå detta läggs bandet som sedan kan täckas med jord.


Nedan ett par bilder på schaktet i "tvärsnitt". Det är cirka 30-35 cm i den här punkten men det var dock lättgrävt i jämförelse...



En blick över hela (nästan) kanalen in mot huset. Bakom röda stolpen återstår 8 meter lösgrus och bergkross. Brrrr...

I vårt fall är vi mindre oroliga över skicket på gräsmattan efter återställande då det är en äng där schaktet går, så jag har bara lagt tuvorna åt sidan för att lägga dem ovanpå.  Jag förväntar mig inte att det ska bli jätteslätt. Mer omtanke krävs säkert om man ska återställa mer nogsamt.


Schaktet mynnar ut mellan lindarna som står vid grindstolparna vid den gamla infarten till Karstorp. Den låg vid den lilla kringliga vägen förbi Naterstad - innan Rv 34 och Lv 646 färdigställdes. Nackdelen med detta var att cirka 10 meter grävande gick genom tättpackad grus och lera i torr jord.


Barnen fick rycka ut och hjälpa till. De gav upp efter cirka 27 centimeters grävande. Inte ens förmaningar om att det var för bredbandets skull som vi grävde hjälpte. (Jag är inte bitter).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar