söndag 4 juni 2017

Grävande på tomten, del 2

Skickar med några tips och fler bilder till på vägen när ni väl sätter spaden i backen för eventuellt tomtschaktande. Några överlappande tips från tidigare inlägg antar jag.

  • Fler tips och erfarenheter tas gärna emot. Lägg till kommentarer till det här inlägget, t.ex.

Tips

  • Glöm inte bort att tejpa ändarna på röret/slangen redan när ni börjar hantera den. Det kommer snabbt in skräp i röret/slangen. 
  • Lägg några centimeter jord mellan skyddsnätet och fiberkabeln, så att det finns marginal för spaden om olyckan är framme om sisådär 5 år när ni glömt var ni exakt grävde ner slangen.

  

  • När ni hämtar slang, tag några meter extra. Trots att jag tog 4 meter extra (42 istället för 38) så blev det bara så här mycket över i slutänden. Två meter försvann alltså i min mätning. Jag var slarvig med att inte lägga måttbandet i tomtschaktet.
  • Se till så att böjvinkeln blir hygglig vid husväggen. Slangen hjälper förvisso till med att inte vara alltför foglig. Jag föreställer mig att Utsikt knycker till den där det behövs när de kommer för slutmontering.

 
  • Sista biten lät jag slangen gå i en annan slang. Skarven syns strax hitom stenarna i bilden nedan. Den grövre slangen går sedan in under min altan. Jag monterade bort en planka och forcerade ner den tjockare slangen i gruset under linorna. Den smalare slangen löper ganska lätt genom den stora.
    Anledningen till detta till synes dubbelarbete var att om min altandragning av någon anledning inte blir godkänd och  kräver att slangen dras någon annanstans. Då kan jag gräva vid skarven, dra ut den smalare slangen och sedan dra den om genom ett annat schakt. Då slipper jag gräva två gånger under altanen, så att säga.  





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar